tisdag 14 augusti 2012

Blåbärsbiskvier

Vilken trevlig och rolig dag jag har haft idag på Ullared med fina vänner:) Håll utkik efter bilder på vad jag hittade för fint! Här kommer receptet på de goda blåbärs biskvierna jag gjorde, receptet kommer från min favorit tidning Hembakat...

Biskvier med blåbärssmörkräm
Ca 20 st
Bottnar
250 g mandelmassa
2 äggvitor
1,5 dl strösocker

Blåbärssmörkräm
200 g osaltat rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor, rumsvarma
2 dl frysta och tinade blåbär,
använd även saften som blir
när man tinar dem.
( Jag använde mig av
färska blåbär och mosade
de mesta och tog i lite mera)
Topping
Ca 300 g mörk choklad
Sätt ugnen på 180 grader. Riv mandelmassan och blanda med äggvitorna och sockret. Ställ blandningen i kylen i 20 min, så smeten blir fast i konsistensen innan du klickar ut den.Spritsa eller klicka ut 20 rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda bottnarna mitt i ugnen tills de får en gyllene brun färg, ca 12 min. Varierar lite på ugn, men håll uppsikt. Låt kakorna svalna. Gör smörkrämen under tiden. Det är viktigt att alla ingredienser är rumsvarma och rörs ihop för hand. Om råvarorna är för kalla kan smeten skära sig. Är det svårt att få ihop smeten ställ 2-3 sekunder i mikron och rör ihop igen. Fördela smörkrämen på den platta sidan av biskvin i form av en liten topp. Ställ åt sidan i kylen tills smörkrämen stelnat. Smält chokladen över vattenbad och doppa biskvierna försiktigt så att smörkrämen täcks av choklad. Låt biskvierna stelna på plåten, förvara de sedan kallt. LYCKA TILL!!

Bildkälla

Bildkälla





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...