torsdag 10 januari 2013

Saffransnittar med vit choklad

Ikväll har jag bakat något som jag inte gjort på länge, nämligen en av de godaste kakorna jag vet vaniljhjärtan. Det är lite pyssel med de men vad gör det när de är så himla goda och som den baknörd man är! Då var det fredag imorgon och snart helg så härligt!

Jag bjuder på ett recept som jag egentligen skulle hunnit lägga upp på bloggen kring jul, men ni får det idag istället.Kakor med saffran i går ju faktiskt toppen att använda mer än bara vid jul:) Ha det finfint!

Saffranssnittar med vit choklad

100 g smör
0,5 dl socker
1 paket saffran
1 msk grädde
2,5 dl mjöl
Dekoration
Vit choklad

Rör smör och socker krämigt.Stöt saffran med lite socker i en mortel. Blanda saffran med grädde och rör ner i smeten.Blanda i mjöl till en smidig deg och låt degen vila i en timme i kylskåpet.Sätt ugnen på 200 grader. Dela degen i 2 bitar och rulla de till längder. Lägg de på  en plåt med ett bakplåtspapper, grädda mitt i ugnen i 10-12 min och låt svalna. Dela chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad.Dela längderna i sneda bitar och ringla den varma chokladen, låt svalna. Hoppas det ska smaka!

Jag valde att bre vit choklad över kakorna och dekorera med strössel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...