tisdag 29 januari 2013

Kladdkaka

En sak som jag aldrig kommer tröttna på är kladdkaka, det är alltid lika gott! Och det finns ju en hel värld med olika recept på den, har testat en hel del olika men har fastnat för ett som jag brukar baka efter. Vill man inte bara ha vanlig kladdkaka går det ju alldeles utmärkt att blanda i nötter, godis eller bär. Eller något gott tillbehör till den. Som ströbröd brukar jag använda mig av kokos.Senast jag bakade fick det bli kladdkaka med hackade ballerina i, sen mosade jordgubbar i grädden. Så gott! Ta hand om er och ha det så fint.

 Idag får ni receptet på kladdkakan....

100g smör
2 ägg

3 dl socker
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker

0,5 krm salt

Smörj och bröa en form med löstagbar kant ca. 21 cm i diameter. Smält smöret på låg värme. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan smöret. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt, rör ner blandningen i äggsmeten. Häll smeten i formen och grädda ca. 20 min i 200 grader.




Mumsig kaka på vacker handduk från Greengate...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...