söndag 6 januari 2013

Chokladrutor med nougattäcke

Hoppas ni har haft en trevlig helg, själv tycker jag att tiden har runnit iväg som vanligt men har haft en riktigt trevlig helg. Idag har jag varit på Östregård loppis och det är alltid lika roligt loppisgalning som man är:) Vad jag hittade får ni se en annan dag. Imorgon ska jag börja städa ut julen här hemma nu är jag sugen på lite mer vårkänsla. Visst är det mysigt när man plockar upp julsakerna men även skönt när man tar ner det! Känner ni likadant??

Bjuder på ett recept på en underbart god kaka för er som älskar choklad, och det gör väl de flesta:)

Chokladkaka med nougattäcke

Ca 40 stBotten
250g smör
5 dl socker
2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker

4 ägg
0,5 dl starkt kallt kaffe


Fyllning
250 g nougat
150 g mörk choklad
2 msk smör
30 g rostade mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader, klä en långpanna ca 37*30 cm med bakplåtspapper. Botten: smält smöret,vispa i socker,kakao och vaniljsocker. Vispa i äggen ett i taget,kaffe och mjöl. Häll smeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen i ca 20 min, ta ut och låt svalna. Fyllning: hacka nougat och choklad grovt. Smält hacket tillsammans med smöret på låg värme över vattenbad eller i mikron. Bred ut fyllningen över botten och strö mandelspån över. Låt svalna och dela sedan i bitar. LYCKA TILL!




Här serverade jag kakorna tillsammans med grädde och krossade polkagrisar.


Enkel att baka och riktigt god!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...