lördag 20 december 2014

Mazarinkaka med kardemummagrädde





En mysig känsla sprider sig i kroppen såhär några dagar innan julafton, igår kväll gjordes det sista julgodiset. Det blev chokladkola med polkagris, så himla gott blev det. Nu har jag allt färdigt till julafton då vi har som tradition att min familj kommer till oss och myser framför Kalle Anka med glögg,skinkmacka och julgodis såklart. Receptet på allt gott kommer här på bloggen!Hur har ni det med julstöket??Idag kommer en stor leverans av snittblommor inför julen, så fullt upp på jobbet!!Ha en trevlig lördag och njut av dagarna nu innan jul!!Förresten ni glömmer väl inte att jag finna på Instagram, ljuvligalavendel heter jag. Välkomna att kika in!!
 
För ett tag sen bakade jag en riktigt god glutenfri kaka, så saftig och god. Väldigt enkel att göra och en god lite syrlig grädde till passar så bra till den söta mazarinen. Här delar jag med mig av receptet....
 
 
Mazarinkaka med kardemummagrädde
20 st
 
Botten:
500 g mandelmassa
250 g smör rumsvarmt
1 dl rårörsocker
4 st ägg 1 dl majsmjöl
 
Kardemummagrädde:
2 dl vispgrädde
2dl creme fraiche
2 krm stött kardemumma
rivet skal av en 1/2 citron
2 msk strösocker
 
Sätt ugnen på 175°.
Riv mandelmassan grovt. Vispa smör och socker poröst. Rör ner mandelmassa, ägg och mjöl till en slät smet. Lägg ett bakplåtspapper i en form ca 25x30 cm. Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Låt svalna och vänd sedan upp den på en bricka.
Vispa grädden till ett fast skum. Rör ner crème fraiche, kardemumma, citronskal och socker. Fortsätt vispa tills krämen är fast och fluffig. Klicka eller bred ut krämen på kakan och garnera med gärna med bär. Skär kakan i bitar vid servering.
 
 
Söta julservetter med stjärnor på.

Den gamla kälken är så charmig. Här mazarinkaka på ett vackert glasfat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...