onsdag 10 december 2014

Dajmtårta

När min lillebror fyllde 18 så fick jag äran att baka till hans kalas. Jag bakade två olika sorters tårtor, en dajmtårta och en chokladmoussetårta. Dajmtårtan var min absoluta favorit hos mig när jag var liten, en god, seg nötbotten sen dajmglass ovanpå. Och dessutom så är den riktigt enkel och göra!

Har ni med ett riktigt ruskväder hos er?? Här varnar de för att det ska bli storm, hoppas verkligen inte det stämmer. Men tur att mitt ljusförråd är påfyllt i alla fall så man är någorlunda förberedd!!Fin kväll till mina härliga läsare!

Så här kommer såklart receptet på tårtan..

Dajmtårta

Botten
150 g mald mandel

1,5 dl strösocker
3 äggvitor

Glass
4 äggulor
1 dl socker
3 dl vispgrädde
2 Dajm,hackade

Sätt ugnen på 175 grader.Vispa äggvitorna, blanda i mandel och socker. Häll smeten i en bakplåtsklädd rund form. Grädda mitt i ugnen i 30 min.

Vispa ihop äggulorna och sockret i en bunke. Vispa grädden i en annan bunke och häll ihop med äggsmeten. Tillsätt hackad Dajm och frys i minst 5 timmar. Ta upp ca.10 innan servering. Lycka till!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...