fredag 7 september 2012

Goda äppelrutor

Nu tar jag helg, så härligt! Är en bra känsla när man går hem från jobbet på fredagarna, en "feel good" känsla man vet att helgen knackar på dörren:) Jag tänkte jag skulle mysa lite extra med hästarna har inte hunnit de så mycket i veckan men får nog blir lite höstinspirerat här hemma med! Håll till godo av receptet på äppelrutorna idag, enkla att baka men ack så gott:) 
Trevlig helg!

Äppelrutor
Ca 20 st
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 dl strösocker
3 dl mjölk, 3 procent
4 msk smält smör
Fyllning
1/2 dl strösocker
2 msk mald kanel
6 äpplen
Garnering
pärlsocker
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
2. Knäck äggen i en skål och rör i sockret. Blanda ner mjölk och smör. Rör samman mjölblandningen med äggsmeten.
3. Blanda socker och kanel i en påse. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg dem i påsen och skaka om.
4. Klä en långpanna, 30 x 40 cm, med bakplåtspapper. Vill du ha högre bitar väljer du en mindre långpanna, 25 x 35 cm. Häll smeten i formen och tryck ner äppelklyftorna. Strö över pärlsocker.
5. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 min. Känn med sticka så att kakan är färdiggräddad. Det tar längre tid om du har en mindre långpanna. Skär kakan i rutor och servera dem med vaniljsås eller som de är.
LYCKA TILL:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...