lördag 1 februari 2014

Vaniljbullar

Idag bjuder jag på ett riktigt mumsigt recept på vaniljbullar som blev fantastiska. Jag bakar inte bullar speciellt ofta men när jag väl gör det bakar jag mer än en sort. Denna gången blev det vaniljbullar&kardemummaknutar.

Nu är det verkligen tulpanernas tid, idag på jobbet har jag sålt massor av olika sorters vackra buketter. Och jag fullkomligt älskar denna blomma, får aldrig nog av färska&krispiga tulpaner!!Nu ska jag förbereda inför kvällens middag,ikväll bjuds det på pajbuffé....Ha en fortsatt finfin lördag!! Och glöm inte följa mig på Instagram ljuvligalavendel, där uppdaterar jag oftare så välkomna:)
 
 Vaniljbullar
18st

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special

 

En sats vaniljkräm
5 dl mjölk
1 vaniljstång
1 1/2 dl strösocker
7 ekologiska äggulor
1 1/2 dl majsstärkelse
50 g mjukt smör

Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och baka ut till önskade bullar.

 

Vaniljkräm
Koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång i en
kastrull. Lyft ur stången efter uppkoket.
Vispa strösocker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt.
Slå över den heta mjölken under vispning.
Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll över i en kall skål när blandningen tjocknat ordentligt.
Smält smöret i den varma krämen under vispning, fortsätt vispa tills krämen är slät.
Kyl vaniljkrämen i ett isbad eller i kylskåp.

 

Fyllning
Dela degen i 18 bitar, forma dem till runda bullar och lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. 

Platta till dem lite och jäs under en bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Fyll vaniljkrämen i en spritspåse med en rundtyll, stick spritsen i varje bulle och fyll dem med lite vaniljkräm.
Grädda bullarna gyllene imitten av ugnen i 7-8 minuter och låt dem svalna något. Pensla bullarna med smält smör och rulla dem i strösocker, utan att det hamnar strösocker på vaniljkrämen i mitten.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...