måndag 17 februari 2014

Kladdkakemuffins med mockafyllning

Idag plockades de första snödropparna in och just nu står de så söta i en liten vas med sina ljuva klockor. En härlig känsla av vår och att vi snart närmar oss. I trädgården har vårlökarna börjat kika fram under snö&jord och hur härligt är inte det?? 

Pulled pork som vi åt igår kan jag varmt rekommendera att laga, det var riktigt gott och enkelt att göra. Vi serverade med hemmagjorda tortillas och tacotillbehör. Muffins bakade jag till efterrätt och de blev underbart goda!! Underbar måndag!

Bjuder på receptet idag som är ifrån tidningen Hembakat. Ni glömmer väl inte att jag numera finns på Instagram, där heter jag ljuvligalavendel så välkomna att följa mig där<3


Kladdkakemuffins med mockafyllning
8-12st
2 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 msk kakao
2,5 dl vetemjöl
150 g smör.smält
Mockafyllning
50 g smör
1 tsk vetemjöl
1 msk strösocker
1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kakao
1 dl kokt kaffe
1 dl vispgrädde
Sätt ugnen på 200 grader, vispa ihop ägg,socker i en bunke(ej pösigt). Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt till en slät smet. Ställ muffinsformar på en plåt och fyll dem med ca 3/4 smet. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-14 min beroende på storlek. De sjunker ihop i mitten, låt de svalna i formarna. 
Fyllning:
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt till en slät smet som får koka ihop tills den tjocknar i några minuter. Låt smeten svalna något. Häll lite mockafyllning i gropen på varje muffins och ställ en stund i kylen tills den stelnar något, Servera gärna med lite grädde.

Sommarsmaker av goda jordgubbar!





Formar Lagerhaus.



2 kommentarer:

  1. Det här receptet måste testas! Låter helt otroligt gott :) Blir följare på Instagram nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska testa du kommer inte bli besviken:) Ja tack vad trevligt!!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...