fredag 13 mars 2015

Kladdkaka med lakrits och chokladfudge






Godmorgon alla fina läsare! Har ni också det där härliga fredagspirret i kroppen?? Det har jag iallafall och det vackra vädret är med oss även denna dagen!! För ett tag sen blev jag förälskad i en ny kaka, nämligen ännu en kladdkaka. Men denna gången blev det med lakrits och chokladfudge, ja himmelskt god. Och därför tänkte jag dela med mig av receptet såhär inför fredagsfikat!!Vill välkomna alla nya följare hit, vad roligt att ni kikar in här! Önskar er alla en skön dag!
 
Kladdkaka med lakrits och chokladfudge
 
Kladdkaka
150 g Smör
2 dl strösocker
34 dl kakao
34 msk lakritspulver
2 ägg
2 dl vetemjöl
 
Chokladfudge
1 12 dl vispgrädde
1 msk lakritspulver
150 g mörk choklad
1 dl strösocker
34 dl sirap
50 g Smör
 
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull, låt svalna något. Rör ner socker, kakao och lakritspulver. Tillsätt ägg och mjöl och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda kakan i mitten av ugnen ca15 min. Låt kallna. Gör undertiden fudgen. Rör ut lakritspulvret i ½ dl grädde. Hacka chokladen grovt. Koka upp grädde, socker, sirap, choklad och smör. Låt koka under omrörning 5-7 min. Tillsätt lakritsgrädden. Häll chokladfudgen över kakan och ställ den i kylen tills fudgen stelnat. Servera gärna med färska bär och lättvispad grädde.
 
Serverades på ett sött glasfat från Miljögården.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...