måndag 23 mars 2015

Frusen Halloncheesecake

Då var det måndag igen och ännu en ny vecka att ta tag i! Helgen har varit härlig, om vi bortser från det kyliga vädret vi har fått!! Jag saknar redan de ljumma vårdagarna vi har haft men det kommer väl tillbaka. Det har hunnits med härliga ridturer i skogen, varit och kollat på hopptävling,varit på tjejkväll och haft fina vänner på middag. En toppen helg helt enkelt...Ha en fin kväll rara ni!!

Till mina föråldras kalas förra helgen bakade jag två olika frusen cheesecake, en med hallon och en med after eight. Idag får ni receptet på den goda halloncheescaken...

Frusen Halloncheesecake

300gram digestivekex
75 gram smör
200gram philadelphiaost
3st ägg
1,5dl socker
1msk vaniljsocker
3dl grädde
2-3 dl hallon färska eller frysta
(Jag använde mig av Finnerödja Bara bär hallon, supergott)

Klä en rund form med löstagbar kant ca.25 cm i diameter med bakplåtspapper i botten. Smula sönder kexen och blanda det med smöret och lägg sedan i formen. Separera äggvitor från äggulor från varandra och lägg i varsin bunke. Blanda äggulan med Philadelphiaost,socker och vaniljsocker.Vispa grädden ganska hårt och rör försiktigt ner i Philadelphiasmeten. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och rör ner i smeten tillsammans med de mosade hallonen. Blanda väl och häll smeten i formen. Täck med plastfolie och låt stå i frysen i 6 timmar. Till detta serverade jag bara färska jordgubbar, så gott!! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...