måndag 27 oktober 2014

Lingonkaka med havreströssel

Heej!! Precis hemkommen från frissan, alltid lika skönt att gå dit och bli fin&fräsch i håret igen. Idag blev det lite rödare färg i håret, så snyggt nu på hösten.Efteråt var jag inom färgaffären och tog hem lite tapetprover, tänkte vi skulle bestämma oss nu till sovrummmet. Finns så otroligt mycket fina, men snart så vet vi!! Nu ska jag ut på en ridtur i skogen på min bäste vän!Ha en fortsatt härlig måndag!!

Bjuder på ett gott recept idag, perfekta att frysa ner och ta upp vid besök. En blandning mellan kondiskaka och paj, en lite lyxigare kaka helt enkelt.

Lingonkaka med havreströssel
Ca. 24 bitar

Ugn 200 grader

4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
1 msk bakpulver
150 g smör
1 ägg
2 dl lingonsylt
1 tsk kanel

 Strössel
75 g smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl,socker och bakpulver i en bunke. Tillsätt smöret i tärningar och nyp ihop det med den torra blandningen. Tillsätt ägget och blanda till en deg. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna ca 20x30 cm och tryck ut degen. Bred lingonsylten över. 

Strössel
Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, mjöl och socker till ett smuligt strössel. Strö över kakan och grädda i ca 20 min. Låt svalna och skär i rutor. Pudra gärna över lite florsocker innan servering.

Lycka till!!



Såhär läckra blev mina kakor. 



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...