fredag 25 juli 2014

Vinbärspaj med choklad

Välkommen sköna soliga fredag!! Jag bara älskar fredagar och känslan som infinner sig att man ha helgen framför sig. Här är det jobb som gäller, ikväll ska vi grilla med fina vänner och bara njuta av den ljumma sommarkvällen. Visst är kvällarna underbara??Igår efter jobbet körde jag och sambon och tog ett kvällsdopp, det är verkligen sommar det!Önskar er alla en finfin fredag!!Tack fina ni för att ni kikar in hos mig...

Denna pajen har nog blivit min nya sommarfavorit, enkel att göra och smakar ljuvligt. En smak av mjuk söt kola och friska vinbär, ja den här måste ni bara testa!!



Vinbärspaj med choklad
12-14 bitarPajdeg
150g smör
3/4dl strösocker
3dl havregryn
2dl vetemjöl

Fyllning
1 1/2dl vispgrädde
50g smör
1 1/2dl ljus sirap
1/2dl strösocker
200g ljus choklad
2-3 dl repade vinbär

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull, tillsätt socker, havregryn och mjöl. Rör ihop till en deg och tryck ut i en pajform med löstagbar botten ca 26 cm i dm. Förgrädda pajskalet i 10-12 min mitt i ugnen, låt svalna. Koka upp grädde, smör, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull. Koka på svag värme i 10-15 min, smeten ska börja tjockna. Ta av kastrullen från plattan. Dela chokladen i bitar och låt den smälta i kastrullen. Rör tills chokladen smält och smeten är slät. Häll chokladsmeten i pajskalet och strö över röda vinbär. Låt pajen stelna i kylen, helst över natten. Jag gjorde min samma dag och ställde den då i frysen några timmar, supergott med seg kolabotten och frusna vinbär, tänk bara på att ta upp den i tid innan servering. Servera med lättvispad grädde.

Visst ser den läcker ut, med de halvfrusna vinbären??


Denna gången dekorerade jag med ett fint band runtom.


Hoppas ni blir lika förtjusta i den som jag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...