tisdag 18 december 2012

Saffranskola med kokos

Bara tanken av saffran och kokos tillsammans gjorde direkt att jag blev sugen på att göra dessa kolor. Jag är en riktig fantast av kokos och saffran så kan inte bli mycket godare. Dubblade receptet för tänkte att det ska räcka hela julen,men så mumsiga som de blev så har vi inte mycket kvar. Så kanske att man hinner göra lite till innan julafton:)

 Tiden rinner iväg för tillfället är jag inte på jobbet så är jag i stallet eller hemma och julpyssla om kvällarna. Men det tycker jag hör till julen, men man får inte glömma och stanna upp och njuta av allt ibland....Fortsatt fin vecka på er!

Saffranskola med kokos
ca 40 bitar
3 dl grädde
50 g smör
3 dl socker
1,5 dl ljus sirap
1.5 dl kokos
1 paket saffran
Blanda grädde,socker och smör i en tjockbottnad kastrull.Koka upp och rör om, fortsätt och koka tills stektermometern visar 120-125 grader. Rosta kokosen i en stekpanna, blandas ner kokos och saffran i smeten. Häll smeten i en bakplåtsklädd långpanna 20*30 cm. Låt stelna något innan den skärs. Lycka till!



Slog in mina kolor i cellofan och knöt med sött band...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...