söndag 16 december 2012

Läckra saffransrutor

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och bakat mina saffransrutor. Och resultatet blev toppen, så himla gott och annorlunda lussebullar! Igår gjordes julgodis för fullt så nu har jag bara risgrynsgröten kvar, sen lite julklappsinslagning som är så roligt! Har ni bakat klart ert julbak??I helgen har jag även hunnit ladda upp mig inför kommande julvecka på jobbet, energin är påfylld!! Ha en mysig julvecka framför er:)

Delar såklart med mig av receptet:

Läckra saffransrutor
24 st

25 g jäst
50 g smör
2,5 dl mjölk
1,5 dl kesella
1 paket saffran
2 krm salt
1 tsk stött kardemumma
1 dl socker
ca 8 dl vetemjöl
 

Topping
75 g rumsvarmt smör
150 g riven mandelmassa
1 dl mandelspån

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till ca trettiosju grader. Häll mjölkblandningen över jästen, rör tills det löst sig. Tillsätt resten av ingredienserna, arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i en halvtimme. Te upp degen och platta ut till en rektangel óch lägg på en mindre ungsplåt. Topping: Blanda smör, mandelmassa och bred ut på kakan, strö över mandelspån. Låt jäsa en halvtimme under bakduk, sätt ugnen på 225 grader. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 15 min, låt svalna och skär i rutor.

Toppingen är riktigt god och gör kakan saftig.



Detta är definitivt en lussekaka jag tänker baka fler gånger, lycka till:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...