lördag 20 oktober 2012

Underbar nötkaka

Jag som är helt galen i nötter fastnade direkt för detta receptet, det är malda hasselnötter i och ovanpå hackade. Nutellan gör dessutom pricken över hela kakan! Att jag dessutom fick inviga min sockerkaksform från loppis va inte fel det heller:) En kaka som är lätt att baka och underbart god!! 

Har varit på träning genom powerboxen idag så nu är jag lagom trött, men beger mig upp mot stan snart. Där en trevlig utgång med tjejkompisarna väntar:) Underbar lördag på er..

Underbar nötkaka

Ca 10 bitar
100 g smör
1 1/2 dl gräddfil
150 g hasselnötter
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
Garnering
3/4 dl vispgrädde
150 g Nutella
hasselnötter
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en 1 1/2-liters sockerkaksform med hål i mitten.
2. Smält smöret. Tillsätt gräddfilen.
3. Mal nötterna fint i en mandelkvarn. Blanda dem med mjöl och bakpulver.
4. Vispa ägg och socker poröst.
5. Vänd ner de torra ingredienserna växelvis med smörblandningen i äggsmeten.
6. Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 45 min. Låt svalna.
7. Koka upp grädden i en kastrull. Tillsätt Nutellan och rör om till en jämn smet. Låt svalna och tjockna något innan du brer glasyren på kakan. Hacka några hasselnötter och strö över. Låt stelna.
Lycka till med bakningen och njut av resultatet:)


2 kommentarer:

  1. tackar för receptet, skall provas..kanske redan idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod va så lite så:) det tycker jag absolut att du ska!!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...