måndag 2 februari 2015

Kladdkaka med Polly

Godmorgon Måndag och härliga Februari! Vad skönt att vi går mot ljusare tider och att vi har våren framför oss, min favoritårstid!! Helgen har svept förbi och min helg har varit så mysig. Den har bestått av jobb, umgåtts med fina vänner och familjen. Och vet ni vad att i veckan är det dags att inreda sovrummet och flytta in där, så underbar känsla!! Som jag har längtat! Tänkte bjuda på bilder här på bloggen nu i dagarna.Ni som följer mig på Instagram har redan fått en tjuvkik därifrån, ni är varmt välkomna att följa mig! Där heter jag också ljuvligalavendel.Önskar er den allra finaste måndagen!
 
Gjorde en gudomligt god kladdkaka för ett tag sen, med Polly i och den gick hem även hos gästerna. Detta receptet är ifrån Jennys Matblogg, en ny favorit hos mig med massor av goda recept!!
 
 
Till en rund form ca 18-20 cm:
Smör och ströbröd till formen
2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
1 nypa salt
100 gram smält smör
Valfri mängd Polly
 

Ställ ugnen på 175 grader.Smörj och bröa formen, jag älskar kokos så där använder jag alltid det som ströbröd till kladdkakor.
Rör ihop ägg och socker.Smält smöret och låt det svalna.Rör i hop alla torra ingredienser , och rör ner i äggsmeten vartannat med smöret.Klicka ut smeten i formen och smeta ut så att det blir ett jämnt lager.tryck sedan ner valfri mängd Polly i kakan och grädda i ca 15- 20 minuter.
Låt kakan stå kallt och stanna till sig en timme innan servering.
Servera med lättvispad grädde.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...