onsdag 7 maj 2014

Rabarberpaj med flingsalt

Lite kyligare väder har dragit in över Småland, men vi hoppas inte det är alltför långvarigt. Men lite regn behöver naturen i alla fall. Ändå kunde jag inte låta bli att plantera lite sommarblommor igår till altanen, nämligen doftande lövkojor i somriga färger. Och på trappen står vackra vita nejlikor, som jag tar in om det närmar sig frysgrader. Håll utkik efter bilder på mina sommarfina altan!! Underbar onsdag hoppas jag ni får!!
 
Idag får ni det ulovade receptet på rabarberpajen som jag bjöd på i helgen. Denna gången testade jag ett recept från Lisa Lemke och den var precis så god som jag trodde. Denna gången gjorde jag den på köpta rabarber men nu har mina egna blivit så stora så näst blir det bakning på dem.....
 
 
Rabarberpaj med flingsalt
400g rabarber i mindre bitar
150 g smör
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
2-3 tsk flingsalt
Skär upp rabarbern i ca 2 cm stora bitar.Lägg ut rabarbern i en pajform och strö över ca 1 dl socker,blanda runt. Blanda smör,vetemjöl,resten av sockret och havregryn i en bunke. Blanda samman till en smulig deg och täck rabarbern.Grädda pajen i ugnen på 225 grader i ca. 20 min. Servera gärna med vaniljsås eller vaniljglass. Själv serverade jag med vaniljvisp och jordgubbar.

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...