fredag 30 maj 2014

Födelsedagsfikat

Välkommen underbara fredag!! Härligt att det är varmare och finare väder ute dessutom,lovar gott inför helgen. Denna helgen är det sydsvenska rallyt här i byn så vi har en hel del att fixa inför det på jobbet. Bröllopsbuketter står också på schemat. Idag går dessutom det sista flyttlasset till huset så inatt blir det att sova första natten där, häftig känsla!Önskar er alla en riktigt trevlig fredag!!

Jag hade en toppen födelsedag med firande nere på bryggan, inomhus med brasan tänd och sjöutsikt med familjen. Brownies bjöd jag och de fick riktigt bra betyg av gästerna...



Kladdig brownies med mjölkchokladglasyr
25 bitar
200 g smör
4 dl strösocker
3 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk torkat pulverkaffe
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
4 ägg
 
Glasyr
150 g mjölkchoklad i bitar
2 msk starkt kaffe
4 msk kakao
1,5 dl florsocker
100 g rumsvarmt smör
 
Topping
25 g hackad choklad
 
Smält smör och socker tillsammans i en kastrull.Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Häll ner smör och sockerblandningen i de torra ingredienserna och vispa ihop. Tillsätt äggen och vispa till en jämn smet. Häll smeten i en form med bakplåtspapper (25*30cm).Grädda kakan mitt i ugnen på 150 grader i ca 18-20 min.Kakan ska vara lite kladdig när du ta ut den, låt den sedan svalna i 30 min.

Glasyr
Smält chokladen till glasyren i ett  vattenbad med kaffe och kakao. Vänd ner florsocker och smör i chokladen och blanda ihop till en jämn smet. Bred ut glasyren över den svala kakan och toppa med hackad choklad. Jag valde att servera med grädde och jordgubbar det blev riktigt gott! Hoppas det ska smaka!





  

2 kommentarer:

  1. tackar för receptet, jag har skrivit av det..o det skall prövas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så!Det tycker jag absolut du ska göra, den är supergod!!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...