tisdag 3 december 2013

Saffranskladdkaka

Vilken grå och ruggig tisdag vi har fått, vad passar inte bättre än att baka något riktigt juligt&gott?? Med tända ljus och ljuv julmusik i huset så sprider sig en mysig julstämning hos mig!! Denna goda kakan bjöds det på till adventsfikat tillsammans med vispad grädde och kesella äppel&kanel som jag absolut kan rekommendera att smaka!! Detta receptet är ifrån den fina boken, Smultrongården...Ha en finfin tisdag och hoppas ni njuter av allt inför julen:)

 
Saffranskladdkaka
Ingredienser
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran
1 dl mandelmassa
2 1/2dl mjöl
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
3 ägg


Sätt ugnen på 200 g. Smöra och bröa en form 24 cm i diameter med löstagbar kant. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffran . Blanda ihop den rivna mandelmassan med de torra ingredienserna tillsätt smörblandningen och rör till sist ner äggen. Häll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen i 30-35 min. Kakan ska vara lite kladdig när den är klar. Servera kakan kall med vispad grädde. 
 
Serverades på ett fint fat från Ib Laursen.

Jag valde att använda kokos som ströbröd och tog även i lite i smeten, otroligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...