onsdag 26 juni 2013

Knäckig krusbärskaka

Kikar in en snabbis såhär på morgonen med receptet på krusbärskakan. Det är första gången jag bakar med krusbär, men något jag definitivt kommer att göra fler gånger. Blev sån god smak med blandningen mellan sött&syrligt. Perfekt att baka idag när det är grått och regnigt ute:)Nu ska jag beger min vidare till jobbet!Önskar er alla en riktigt fin dag!

Knäckig krusbärskaka

150 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 dl krusbär
1-2 msk strösocker

Tosca
50 g smör
0,5 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
50 g mandelspån

Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret och låt det svalna.Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smöret och sikta ner mjölet som blandas med vaniljsocker,bakpulver. Rör försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i en smord springform 24 cmi diameter. Blanda krusbären med sockret. Fördela krusbären över kaksmeten och tryck ner. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min.Blanda smör,socker,mjöl och mjölk i en kastrull. Låt sjuda tills smeten börja tjockna. Blanda i mandelspånen. Ta ut kakan ur ugnen och fördela försiktigt blandningen över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i 15 min till. Servera kakan ljummen med vaniljsås eller kall. Lycka till:)


Otroligt gott!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...