onsdag 14 november 2012

Chokladfondant

Hejsan fina bloggläsare!! Onsdag och i mitten på veckan. vilket betyder att det snart är helg igen så härligt! Jag håller på att kika på lite recept på vad jag ska baka till helgen, min lillebror fyller år och jag ska baka tårtan till kalaset. Så får se vad jag hittar för gott, tårtor är något som jag inte har bakat alls mycket så är roligt! Receptet på Chokladfondant får ni idag:)

Nu vill hundarna röra lite på sig så blir promenad och passa på att plocka lite granris som ska pryda trappan....Ha en underbar onsdag!!

Antal portioner:8st                                 
200g rumstempererat smör1dl strösocker200g mörk choklad (64–70 % kakao)4st ägg4st äggulor1dl vetemjöl
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa smör och socker i en bunke.
3. Hacka och smält chokladen i mikro eller i vattenbad och rör sedan ner den i bunken.
4. Vispa upp ägg och äggulor i en separat bunke.
5. Blanda ner det i chokladsmeten.
6. Vänd i mjölet.
7. Smöra 8 formar à 1 ½ dl och lägg gärna en rundel bakplåtspapper i botten.
8. Häll i smeten.
9. Grädda mitt i ugnen i 8–10 minuter. Fondanterna ska vara rinniga i mitten.
10. Ta ut och låt svalna i 1 minut.
11. Skär loss kanterna och vänd upp på assietter.
12. Servera direkt med hallon och vaniljglass eller lättvispad grädde.
 
Första gången jag gjorde Chokladfondanter, det viktiga är att hålla koll på de i ugnen. Jag hade mina inne lite för länge men man lär sig av sina misstag!


Chokladfondant som serverades med vanilj/choklad glass och hallon, så mumsigt!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...