fredag 18 september 2015

Kladdkaka med Plopp

Fredag och dags för gofika, så passar på att bjuda er på en riktigt god kladdkaka jag bakade förra veckan. Jag är ju en chokladfantast och barnsligt förtjust i just kladdkakor. Denna gången blev det en med Plopp i, och den var så god!! Den får ni testa till kvällen fredagsmys...
 
Helgen är alltid efterlängtad och vi har ganska lite inplanerat. Känns skönt med såna helger, ska träffa lite fina vänner, beger mig ut på långritt och det får nog bli lingonplockning med. Hemmagjord lingonsylt är så himla gott och att använda lingon i bakverk funkar perfekt. Önskar er en skön helg och passa på att njuta av höstvädret och solskenet....
 
Här kommer receptet på Ploppkladdisen....
 
150 g Smör
3 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
12 msk vaniljsocker
2 krm salt
1 rulle med plopp
Kokos till att bröa formen med

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en bunke. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med smöret. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Tryck ner ploppbitar i smeten.Grädda i mitten av ugnen 17–20 min tills kakan är torr på ytan men fortfarande känns lite lös i mitten. Låt kakan svalna.


Älskar dessa skålarna, mina senaste loppisfynd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...