fredag 16 januari 2015

Kakor med chokladfyllning





Då var vi framme vid veckans absolut bästa dag, FREDAG!! Så skönt med lite helg, det händer mycket roligt dessa dagarna. Ikväll efter jobbet ska jag på examensfest och fira in min fin vän att hon är färdig med sin utbildning. Sen har vi tänkt komma en bit på sovrummet också, den allra sista panelen till taket ska målas. Vi kan ju hoppas att solen vill visa sig det hade varit trevligt, skulle vilja göra lite vårfint på verandan. Vad har ni för härliga planer i helgen?? En helt underbar fredag till alla min goa läsare!!

Vad passar inte bättre än att jag bjuder på ett gott recept till helgens fika. Dessa kakorna är enkla att göra och väldigt goda! Receptet hittade jag på Jennys Matblogg, hon har otroligt många goda recept och är verkligen inspirerande!

Kakor med chokladfyllning
Ca. 20 st


 
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 msk florsocker
200 gram rumstempererat smör


Chokladfyllningen
 80 gram smör
1 msk kakao
3 msk grädde
1 1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl.
 

 Rör ihop alla torra ingredienser till kakan i en bunke.Tärna sedan ner smöret , och rör ihop till en deg.Låt stå kallt i kylskåpet i ca 30 minuter.Ställ ugnen på 175 grader. Rör ihop alla ingredienser till fyllningen i en kastrull,låt sjuda / koka i 5- 10 minuter tills kolakrämen tjocknat.Rulla sedan små kulor av den kylskåpskalla degen och lägg i forman ,
gör en urgröpning och fyll upp med chokladkräm.

Dessa kakorna går utmärkt att frysa, lýcka till!




Till dessa serverade jag grädde och hallon till, perfekt kombo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...