fredag 22 augusti 2014

Kolapaj med valnötter




Då var det redan fredag igen, ja jag klagar inte jag älskar verkligen fredagar. Veckorna tycker jag rusar iväg och jag fattar knappt att Augusti snart är över. Vart tog denna sommaren vägen??Vi hoppas iallafall att vi får en riktigt fin höst!!

Snart kommer bilder från vårt färdiga stall, så skönt att det börjar bli klart. I sommar har det verkligen varit det som stått i fokus och jobb ute. I höst ser jag fram emot att börjar renovera sovrummet! Här väntas jobb, jag önskar er alla en härliga fredag!!

Ett riktigt gott baktips såhär inför helgen, en underbart god kolapaj med valnötter på. Serveras med glass eller grädde och gärna färska bär till. Mums!!

Mördeg
150 g smält smör
4 dl vetemjöl
½ dl florsocker
1 ägg
½ msk kallt vatten

Fyllning
1 vaniljstång
5 dl vispgrädde
3 dl socker
½ dl farinsocker
2 msk honung
1 ½ dl ljus sirap
1 msk kakao
50 g mjukt smör

2 nävar pekannötter eller valnötter

Gör pajdeg.
Nyp ihop smöret med mjöl och florsocker. Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Plasta degen och låt den vila i kylskåp i minst 30 minuter.
Klä en pajform med mördeg och nagga med gaffel. Täck kanten med aluminiumfolie så att den inte sjunker ner. Förbaka pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 minuter i 175 grader.
Dela och skrapa ur vaniljstången. Blanda alla ingredienserna utom smöret i en kastrull och sjud i en dryg timme. Prova med kulprov om kolan är färdig, rör sedan ned smöret klickvis i kastrullen. Fyll pajskalet med kolasmet och strö över hela nötter. Låt stelna i kyl. Hoppas ni gillar pajen:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...