lördag 9 augusti 2014

Blueberry buckle

Härliga lördag, jag har jobbat idag men nu tar även jag lite helg. Ikväll är det festligheter på gång ska ut i stan med ett gäng fina tjejer ska bli riktigt trevligt. Bärmen och solskenet är med oss än och jag hoppas på fint väder nu när mina lediga dagar är!!

Hemma är vi i full gång med att röja och ta ner det gamla stängslet i de blivande hästhagarna.Mycket jobb och slit men resultatet tror jag bli toppen när det nya stängslet kommer på plats!Njut av lördagen och solskenet...

Denna goda kakan bakade jag nu i veckan, en mjuk och lite kladdig sådan fylld med  färska blåbär, mums!! 


Blueberry buckle
12-16 bitar


150g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1 dl gräddfil
300-350 g blåbär
1 msk potatismjöl

Kanelsmulor
100 g smör,kallt
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
3 msk strösocker
1 msk mald kanel
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader, smält smöret och låt det svalna lite. Vispa ägg och socker poröst. Sikta i vaniljsocker, bakpulver och mjöl. Tillsätt smör, gräddfil och rör smeten slät och häll ut hälften i en smord och bröad form ca. 20x30 cm. Fördela blåbären över kakan och pudra över potatismjöl, bred ut resten av smeten över blåbären. Kanelsmulor: Nyp ihop alla ingredienser och strö smuldegen över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i ca.45 min. Pudra florsocker över och servera gärna med vaniljsås eller glass till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...