lördag 7 juni 2014

Små chokladpajer

Vilket underbart väder nationaldagen bjöd på, vi hade en skön ledig dag med fix hemma, gick på fotbollsmatch och sen vidare på grillning nere vid badstranden. Hur firade ni dagen??
 
Nu har vi börjat komma lite mer i ordning i huset, så lovar att visa er ett litet smakprov därifrån. Den stora trädgården har jag börjat planera och drömma mig bort hur jag vill ha den. Finns så mycket planer och idéer, snart kanske några av de blir till verklighet!Somriga kramar/Lovisa
 
Idag får ni äntligen det utlovade receptet på dessa goda pajer, en perfekt blandning mellan den söta kolakrämen,mörka chokladen och flingsaltet på toppen. Dessutom väldigt enkla att göra...
 
Små chokladpajer
10 stycken

Pajdeg
100 g kallt smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 ägg

Fyllning
1 burk kondenserad mjölk

Chokladtäcke
100 g mörk choklad
1/2 dl vispgrädde
2 tsk smör
1 tsk flingsalt


Skär smöret  i bitar och blanda ihop med socker,vetemjöl och kakao. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en smidig pajdeg. Låt degen vila i en plastpåse i kylen i ca 1 timme. Kavla ut degen och klä 10 portionsformar, 6-7 cm i diameter. Nagga degen med en gaffel och sätt in i frysen i ca 1 timme. Sätt ugnen på 175 grader och ställ formarna på en plåt och grädda mitt i ugnen i ca 12 min. Ta ut formarna och låt kallna. Fyll formarna med en burk kondenserad mjölk, kolakräm(finns färdig karamelliserad mjölk att köpa på burk) och sätt in i frysen ca 1 timme.Grovhacka chokladen och blanda grädde,choklad och smör i en kastrull. Låt smälta på låg värme och rör ihop till en slät glasyr. Häll glasyren över pajerna och strö över flingsaltet.


 
 


Visst är de läckra??

Jag serverade med bärglass till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...