tisdag 2 april 2013

Brownietårta med blåbärsmousse

Kikar in som snabbast såhär på kvällskvisten, med ett recept på tårtan som jag bjöd på i påsk. En riktigt god och frisk tårta som påminner om sommaren....Vad vackert väder vi har om dagarna, men kallt om nätterna. Jag kunde inte motstå att plantera lite vårlökar till trappan, men gäller att komma ihåg att ta in den över natten:) Tack för titten, roligt att så många läser min blogg!! 

Brownietårta med blåbärsmousse
12 bitar 

Browniebotten

  • 150 g mörk choklad
  • 100 g mjukt smör
  • 2,5 dl strösocker
  • 2 st ägg
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2,5 dl vetemjöl

Blåbärsmousse

  • 6 st gelatinblad
  • 250 g blåbär
  • 3 st äggulor
  • 1 dl florsocker
  • 2 dl gräddfil
  • 3 dl vispgrädde
Sätt ugnen på 175°. Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält chokladen i vattenbad eller mikro. Rör ihop smör och socker. Rör ner äggen ett i taget och blanda med chokladen.
Sikta ner kakao, vaniljsocker och mjöl och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt kakan kallna i formen. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 min. Mixa blåbären till en fin puré. Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt och blanda med blåbären.
Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en kastrull. Rör ner dem i äggsmeten. Blanda ner gräddfilen. Vispa grädden och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen på den kalla kakan. Låt stå i kyl ca 5 tim. Ta kakan ur formen och garnera med blåbär, eller varför inte hyvlad choklad som jag valde. Hoppas det smakar:)

En sommardröm, här garnerad med choklad och påskägg....


Inte så mäktig heller utan frisk och lagom söt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...