lördag 13 april 2013

Banana cream pie

Kikar in en snabbis på bloggen med receptet på den goda efterrätten, Banana Cream paj från Leila.Går snabbt att göra och riktigt mumsigt! Vi hoppas på att vårvärmen kommer till oss imorgon, mina penséer ska planteras och solen får gärna kika fram....Önskar er en fortsatt härlig helg!!

Banana Cream pie

Pajskal mördeg
150g kallt smör
4dl vetemjöl
0,5dl florsocker
1 ägg
0,5msk vatten

Fyllning
1 burk kondenserad mjölk
1 st färsk vaniljstång
4dl grädde
2dl tjock grekisk yoghurt
3st bananer

Mördeg: Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker.Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop, knåda inte.Plasta degen och låt vila 30 min.

Kolasås: Koka en kolasås utav en burk kondenserad mjölk.Lägg burken oöppnad i en kastrull med vatten. Koka i en 1,5 -2 timmar, fyll på med mera vatten vid behov burken ska vara täckt hela tiden. Låt burken svalna.

Pajskal:Sätt ugnen på 175 grader, kavla ut mördegen och klä en pajform. Nagga med en gaffel. Tryck fast en remsa med aluminiumfolie på och över degkanten så den inte åker ner under gräddningen. Grädda i 5 min ta sedan av folien och grädda i 5 min tills den blir gyllenebrun.

Fyllning: Dela och skrapa ur fröna ur vaniljstången.Vispa vaniljfrö med grädde, vänd samman med yoghurten. Blanda gräddyoghurten med 2/3 av kolasåsen och lägg i pajskalet. Ringla över resten av kolasåsen. Skiva bananerna på längden och lägg de över fyllningen. I hennes recept har hon kanderade nötter på pajen men jag valde att strö salta jordnötter över istället vilket var riktigt gott. Stort lycka till!


Hoppas att ni blir lika förtjust i den som jag:)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...