torsdag 2 juli 2015

Silviakaka





Sommaren har anlänt och hur underbart är det inte?? Som vi har väntat och längtat, helt ljuvligt! Jag jobbar bara 2 dagar till sen går jag på semester och det ska bli så härligt! Det ska njutas till fullo av lata dagar på stranden, fix hemma och långa ridturer i skogen. Har ni semester eller jobbar ni än??Vad ni nu än har för er så hoppas jag att ni får njuta av sommaren som har kommit, varma kramar Lovisa

I början på veckan bakade jag denna goda silviakakan! Receptet är från Pernilla Wahlgren och den var verkligen enkel men så himla gott så här kommer det!!


Silviakaka
 3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver

1,5 dl kallt vatten


Kräm
150 gram smör
1,5 dl socker
2 äggulor
3 tsk vaniljsocker



Vispa ägg och socker poröst.Blanda i det kalla vattnet och sist mjölet ihoprört med bakpulvret.Grädda I långpanna med bakplåtspapper i 15 minuter. Om man väljer att göra den i gratängform blir gräddningstiden dock längre. Kolla med sticka att smeten stannat.Låt kakan svalna.Koka ihop krämen i en liten kastrull.  Låt småputtra lite på svag värme under ständig omrörning. (Tänk på att det är ägggulor i smeten , så att du inte har för hög värme.)
Bred ut krämen över kakan och strö sist på kokos.Det gör inget om krämen fortfarande är lite varm och  “rinner in” i kakan. Det gör den bara saftigare tycker jag!
Lycka till!

Jag serverade den på ett kakfat från Ib Laursen från serien Mynthe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...