fredag 24 juli 2015

Kladdkakstårta med kokossmörkräm

Välkommen sköna fredag!! Snart dags för helg och lite ledighet! Imorgon är det grillfest i byn som vi ska gå på, ska bli mycket trevligt! Annars är helgen tänkt att fortsätta med vårt renoveringsobjekt toaletten. Sitter och kikar på tapeter för fullt och det är minsann inte lätt att bestämma sig bland alla fina. Men har vissa favoriter som det troligtvis bli. Här skiner solen just nu, hoppas att vädret håller i sig i helgen och värmen får gärna komma på riktigt...Njut av fredagen alla goa läsare där ute!

I början på juli fyllde min storasyster år och då var det jag som stod för bakningen. Det blev en egenkombinerad tårta denna gången. Jag bakade två kladdkakor som fick bli mina bottnar, sen emellan kokossmörkräm och ovanpå lättvispad grädde toppad med plopp,strössel,rosenblad och jordgubbar. Och den kombinationen blev verkligen god och uppskattades av familjen..

Idag delar jag med mig av receptet, kanske ni är sugna på att baka lite gott inför helgen??

Kladdkakstårta med kokossmörkräm

Kladdkaka botten 1 st ( Jag dubblade bara satsen så jag fick två kladdkakor)
100 g Smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

Smörkräm

150 g smör
2 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

ca.1 - 2 dl Kokos

Rör samman smör,florsocker,vaniljsocker med elvisp eller i matberedare. Rör till sist ner ägggulan.

Garnering
Lättvispad grädde
Plopp, delade i halvor
Färska jordgubbar

Rosenblad
Valfritt strössel

Låt bottnarna svalna helt innan man lägger på smörkrämen emellan. Garnera till sist med grädde,jordgubbar,plopp, rosenblad och plopp. Lycka till och hoppas den ska smaka!!



Såhär läcker blev min tårta, rosenbladen blir så vackra på...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...