tisdag 8 oktober 2013

Nutellakladdkaka med kokosbotten


Ville bara titta in med en liten tisdagshälsning till er!! Hoppas att allt är bra med er denna ljumma höstdag, passa på och njut!

MIna hästar är numera inne om nätterna redo för höst/vinter. Man kan ju inte börja dagen på ett bättre sätt än två hästar som välkomnar en med gnäggningar och vill komma ut....Vardagslycka för mig!! Lika glad varje dag jag kikar in här på bloggen och ser hur många som följer mig,tusen TACK!

Idag bjuder jag på ett recept ifrån helgens gofika, sådär härligt kladdig och krämig...

Nutellakladdkaka med kokosbotten
12–15 bitar & 5 muffins
Till formen
3/4–1 dl kokos

200 g smör, smält
3 1/2 dl strösocker
4 ägg
3/4 dl kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
ca 1 1/2 dl Nutella
3 dl vetemjöl

Garnering
ca 1 dl Nutella


 Sätt ugnen på 175 grader.Smörj botten och kanterna på en form med löstagbar kant, ca 35 x 11 cm eller 24 cm i diameter med smör. Strö över rikligt med kokos.Rör ihop smör och socker i en bunke.Tillsätt ägg, kakao, salt, vaniljsocker, Nutella och mjöl. Blanda ihop allt till en smet.Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 15–20 min, muffins ca 10 min. Låt kakan svalna och ringla sedan över Nutella. Låt kakan stå svalt i några timmar innan servering.




Dekorerade med ringlad nutella och vit choklad, luktärt&alchemilla från trädgården...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...