söndag 21 juli 2013

Southern chocolate pie

När svensk sommar är som allra bäst, helt ljuvligt väder! Idag har vi njutit för fullt på sjön&stranden,det får man aldrig nog av lata lediga dagar:)Fina dagar i solen önskar jag er...

Igår hade vi en trevlig kväll med vänner på middag, bjuder på receptet på efterrätten...

Southern chocolate pie
 Ca 12 bitar


Pajdeg
125 g smör,smält
3 dl vetemjöl
 
3 msk farinsocker
1 krm bakpulver
1 nypa salt

Chokladfyllning
3 dl vispgrädde
200 g mörk choklad
2 dl ljus sirap
3 msk farinsocker
1 nypa salt

3 ägg

Garnering
2 dl vispgrädde
1 msk riven choklad


Sätt ugnen på 160 grader, blanda alla ingredienser till en slät pajdeg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter och förgrädda den mitt i ugnen i ca 20 min till den har fått en gyllenebrun färg.

Chokladfyllningen
Koka upp grädden och grovhacka chokladen under tiden. Slå den varma grädden över chokladen och vispa tills smeten är slät. Blanda i resterande ingredienser och häll fyllningen i pajskalet. Grädda pajen mitt i ugnen i 25-30 min. Fyllningen ska vara lite lös. Låt pajen svalna i kylskåpet över natten. Servera den med lättvispad grädde och riven choklad.



En paj som gästerna blev förtjusta i och det blev jag med!

Topping blev grädde,riven choklad,jordgubbar och borstnejlikor till dekoration.

Här skymtar ni den nya möbeln som har fått sin plats, mer bilder kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...