fredag 1 november 2013

Kladdkaka med polly&färskostswirl

Godmorgon ljuva fredag, en oplanerad helg  ligger framför oss och så skönt det ska bli! Först en dag på jobbet sen tar jag också helg, ikväll ska jag tända min pumpa på trappan som blev färdig igår. Bilder kommer!

November idag och en ostörd ny månad ligger framför oss, en månad som julkänslorna börjar krypa närmare oss.Julklapparna ska börja planeras och allt mysigt pyssel därtill!!En helt fantastisk fredag önskar jag er<3

Idag får ni ett perfekt tips till fredagsfikat, testade att göra Arlas nya recept på kladdkaka och den var riktigt god...

Kladdkaka med polly och färskostswirl

  • 150 g smör
  • 150 g mörk choklad 70%
  • 100 g rostade salta cashewnötter
  • 3 ägg
  • 2 dl Arla färskost naturell
  • 2 dl rårörsocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 100 g segt chokladgodis, t ex Polly
Sätt ugnen på 175°. Smörj en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter och ströa med råsocker. Smält smöret i en kastrull. Dela chokladen i bitar och rör ner i smöret. Låt det smälta under omrörning. Ställ åt sidan. Hacka nötterna grovt. Dela ett ägg i gula och vita, rör ihop gulan med färskosten. Visp ihop sockret med äggvitan och de resterande äggen, vispa ner chokladen. Vänd ner nötter, mjöl och hälften av godiset. Häll chokladsmeten i formen. Klicka i färskosten och rör runt så att det blir ett mönster i kakan. Strö över resten av godiset. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min, den ska vara lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

Ett läckert mönster i kakan av färskosten.



Här vackert dekorerad med silkespapper runtom med spets....

Kan verkligen rekommenderas till helgens fika!!

2 kommentarer:

  1. Men gud så smaskigt!!!! Tack för att du delar med dej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den kan jag verkligen rekommendera att baka, så god! Så lite så:)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...