onsdag 6 februari 2013

Cookie cupcakes

Lägger ut ett recept såhär på kvällskvisten!Förra veckan bakade jag o syster cookiecupcakes, vilket var ett lyckat bakverk. Jag som är en cupcakes fanstast med måste ju testa nya recept, alltid lika roligt:) 

Efter en härlig dag fylld med ridning,promenad,städning och ikväll powerbox kommer jag nog sova gott inatt:) Det hoppas jag ni med gör, natti!

Cookiescupcake
16st
125g  mörk choklad 70 procent
90g osaltat smör 
200g farinsocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
150g mjöl
1tsk bakpulver
0,5tsk bikarbonat
2dl mjölk
4 stora oreokex

Oreofrosting
150g osaltat smör
450g florsocker,siktat
0,5tsk vaniljsocker
0,5dl mjölk
6 stora oreokex
Dekoration
8 stora oreokex

Sätt ugnen på 180 grader, klä två muffinsplåtar med sammanlagt 16 formar. Smält chokladen i mikro eller över vattenbad. Vispa smör och farinsocker ljust och luftigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg. Tillsätt smält choklad och vaniljsocker, fortsätt vispa. Sikta ner mjöl, bakpulver och bikarbonat i en annan bunke. Rör ner de torra ingredienserna i smeten växelvis med mjölken. Lägg oreokexen i en plastpåse och krossa försiktigt, rör ner kexen i smeten. Fyll formarna ca 2/3 med smet och grädda mitt i ugnen i ca 20 min.Ta ut och låt sedan svalna på galler. Frosting: Vispa smör och florsocker ljust och luftigt. Tillsätt vaniljsocker och mjölk, smula kexen och rör ner dem. Smulorna ska vara så små att de enkelt kan spritsas. Dekorationen: Häll frostingen i en spritspåse och spritsa på cupcaken. Dela oreokexen i två halvor och dekorera varje cupcake med en halva. Lycka till:)

Blev så gott med oreokex i, smaken av vanilj och mörk choklad:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...